Wij zien ChatGPT en zijn AI-familieleden als assistenten, niet als concurrenten
Zo nu en dan raken we op een feestje of ergens anders in gesprek over ons werk. En als we sommige statafelgesprekspartners moeten geloven, komen er onheilspellende tijden op ons af. Want ChatGPT kan toch ook uitstekende teksten schrijven? En er zijn toch al allemaal tools die vormgevers en andere creatievelingen overbodig maken? Nou, wij zijn niet bang dat we binnenkort een nummertje moeten trekken bij een UWV-bureau. We zien deze AI-tools namelijk als assistenten, niet als concurrenten.
Met een beetje fantasie kun je ChatGPT (wij mogen Chad zeggen en schrijven) best vergelijken met Bart Verbruggen, de keeper van Oranje. Tot pakweg twee jaar geleden had het grote publiek nog niet van hem gehoord. En nu is-ie haast niet meer weg te denken uit ons leven. Waar Bart zich onderscheidt met belangrijke saves, bespaart Chad mensen zeeën van tijd. Hij weet meer dan je betweterige oom na drie trappistjes en heeft bijna altijd direct een antwoord paraat, alsof het je neefje van twaalf is.
Een zevenkamper, geen sprinter
Chad kan ook een aardig woordje schrijven en maakt weinig fouten. Al vinden wij hem geen copywriter. Tekstschrijven is een specialisme. Een ambacht, een vak apart. Wij vinden Chad dan ook geen specialist, maar eerder een generalist. In communicatietermen: het is een uitstekende allrounder.
Toch denken sommige mensen daar dus anders over. Je hoeft geen tien jaar werkervaring bij de recherche op je cv te hebben om te zien dat veel teksten geschreven zijn door Chad. Bijna alle soorten teksten. LinkedIn-posts (vaak te herkennen aan koppen waarvan Alle Woorden Met Een Hoofdletter Beginnen). Sintgedichten. Blogs. Nieuwsberichten en -brieven. Tinder-bio’s. Vacatureteksten. Noem maar op.
De menselijke touch
Chads teksten zijn degelijk, maar missen de persoonlijke en creatieve nuances die menselijke schrijvers bieden. Dit subtiele verschil maakt een tekst echt onderscheidend. Dat is precies de reden dat wij onze copy niet door Chad laten schrijven. Dat zou hetzelfde zijn als een huisstijl laten ontwikkelen door bijvoorbeeld Brandmark (een AI logogenerator) en die één op één naar onze klant te sturen. Iets maken – of het nu om tekst of beeld gaat – is een creatief proces. En voor unieke, op maat gemaakte originele output blijft de menselijke touch onmisbaar. Daar blinkt AI simpelweg niet in uit.
Laten we er nog één keer een vergelijking op loslaten, met dank aan de kennis van Chad. “Het menselijk genoom, dat de volledige set DNA van een mens omvat, is voor ongeveer 99,9% identiek tussen individuen. Dit betekent dat slechts 0,1% van het genetisch materiaal verantwoordelijk is voor de verschillen tussen mensen. Denk hierbij aan fysieke kenmerken, vatbaarheid voor bepaalde ziektes, en andere individuele eigenschappen. Dat kleine beetje, 0,1 % in dit voorbeeld, maakt het verschil. Daarmee onderscheid jij je van je concurrenten.” Het zit ‘m dus allemaal in de details.
Respect voor Chad
Dat klinkt allemaal misschien een beetje neerbuigend over Chad. Zo is het absoluut niet bedoeld. We zijn oprecht onder de indruk van zijn prestaties en leercurve, en zijn best wel fan van hem. Hij is uitstekend geschikt om mee te brainstormen, een vraag over ongeveer ieder onderwerp te beantwoorden, een ruwe opzet te maken voor een blogartikel en nog veel meer. Daar zetten we ‘m soms graag voor in. Het scheelt ons veel tijd en onze klanten dus geld. Maar die finishing touch? Dat doen we zelf. Zo blijven we voor jou écht het verschil maken. Met teksten, beelden en ontwerpen van vlees en bloed.
Al met al is Chad dus een buitengewoon waardevolle assistent, geen concurrent. Voor ons is AI dan ook geen reden voor ‘ai ai ai’, want we kunnen prima naast elkaar bestaan.
—————————————————————————————————————————————————
Wil je 4 tot 6 keer per jaar meer handgemaakte content van ons lezen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief! Dat kan via dit linkje.